VI FYLLER 70 – VILL DU VARA MED OCH FIRA?

Ingrid Pettersson, Thomas Jonsson, Ann-Britt Åleheim och Roland Lawin som är vår Utställningskommitté

VI FYLLER 70 – VILL DU VARA MED OCH FIRA?
– alla medlemmar bjuds in att ställa ut!

För 70 år sedan bildades Nybro Konstförening. Nu är det dags att fira de 70 åren. Vi gör det genom en annorlunda konstutställning där vi bjuder in våra medlemmar som målar eller jobbar med konsthantverk.
Vår jubileumsutställning har vernissage 9 september kl 10.00 och pågår till och med 24 september kl 14.00.
– Vi har säkert ett 40-tal medlemmar som målar eller håller på med någon form av konsthantverk, säger Roland Lawin som är föreningens utställningsansvarige.
Av dessa uppskattar Roland att ett 10-tal är proffs, alltså som lever på sin konst.
– Vid mina möten med dessa förstår jag att de är intresserade av att medverka.
Det blir alltså ett möte mellan proffs och amatörer.
Vad är det som gäller för att få vara med?
Roland Lawin och utställningskommittén har haft Vårsalongen som förebild. Det är alltså ingen anmälan utan de som vill ställa ut kommer till Brukskontoret inlämningsdagen som är måndagen 4 september mellan kl 16.00-18.00.
Vid inlämningen ska också en anmälningsblankett bifogas. En blankett som kommer att finnas på såväl vår hemsida som i Facebook så småningom.
Utöver namn ska följande fyllas i:
* Titel på konstverket
* Teknik
* Pris (allt ska vara till salu)
* Konsten måste vara hängbar eller placerbar.
* Vid eventuell försäljning är provisionen till konstföreningen 20 procent.
Varje konstnär får lämna in högst tre konstverk.
– Alla som lämnar in får med minst ett konstverk på utställningen. Det beror på hur mycket vi får in så det kan bli aktuellt att vi av utrymmesskäl måste göra en begränsning.
Vad tror du vi får in för konst?
– När det gäller måleri tror jag på en stor bredd av djur, landskap och porträtt i såväl akvarell, akryl som olja.
Om du har några frågor kan Roland Lawin svara på dessa. Du når honom på tel 070-3763499