TRE NOMINERADE TILL KONSTPRIS

200 inlämnade konstverk har blivit drygt 100 sedan juryn gjort sitt under tisdagen.
I samband med deras arbete har de också nominerat tre konstnärer som har chansen att få årets konststipendium på 6.000 kronor.

De nominerade är:
* Sam Sohlberg, Rockneby.
”Jag är multidisiplinär konstnär som fokuserar på att uppcykla vintagemöbler ned konst” . Så skriver han själv i sin ansökan till Vårsalongen.
Till Vårsalongen har han lämnat in ett bord med två stolar.
* Gabriella Eriksson, Nybro.
Hon skriver om sig själv i ansökan: ”Jag är utbildad bildlärare & design. Arbetar som ateljepedagog. Arbetar främst med måleri och skulpturer”.
Vid Vårsalongen visar hon två skulpturer samt en målning.
* Barbro Lindén, Kalmar.
”Har jobbat med textil i hela mitt liv, främst brodderi. Medlem i textilgruppen Fria Händer.
Att blanda brodderi, textiltryck och applikationer skapar frihet”.
Vid vägen heter en av hennes bidrag som tillsammans med två brodderade tavlor blir en helhet.
Vem som kommer att få årets kulturstipendium blir offentiligt först på lördag i samband med Vårsalongens vernissage kl 11.00.
Det är konstföreningens styrelse som utser vem av de tre som får priset.