SIST MEN INTE MINST JÜRGEN EWEL LÖTTORP ÖLAND

Jürgen Ewel Måleri

JÜRGEN BERÄTTAR OM SITT LIV OCH SIN KONST

Jag föddes 1950 i Hoyerswerda, dåvarande DDR. Några år efter kriget var det många som insåg att denna nya tyska stat aldrig skulle bli det utlovade arbetar- och bondparadiset. 1954 flyttade även vi till väst. Minns så väl min pappas ord: ”Hier wird doch nie was draus.”

Efter många år i Väst-Berlin flyttade jag till Sverige 1976.

Min konstnärliga utbildning började med en stor portion omnipotent hybris. En granne i Vimmerby visade mig några oljor och min första tanke var: ”Den tjädern var ful. Så kan jag också måla”. Det kunde jag inte, men nu tog lärotiden vid.

Något om mina målningar.
I mina landskapsmålningar vill jag återskapa någon form av förtrollning och förundran. Och är motivet så pass öppet att betraktaren kan tolka målningen beroende på den egna erfarenheten blir bilden i någon form universell.

Men självklart kan jag inte bortse från platsen där jag bor. Havet och kusten på norra Öland finns alltid på näthinnan, även Provence förekommer ofta i mina bilder. Jag målar helt enkelt mina drömmar om platser som ständigt hotas av människan och som blir allt svårare att bevara.

Jag är sedan många år medlem i konstnärsgruppen Åkerbokonstnärerna på norra Öland. Vi arrangerar varje år en Öppen-ateljéutställning vid pingst och en till Skördefesten. Gruppen grundades 1968 och är nu den äldsta yrkesverksamma konstnärsgrupperna i sitt slag i Sverige. De flesta av nuvarande 12 medlemmar har sina ateljéer på norra Öland.

Utställningar bland annat  i Frankrike, Tyskland, Holland, Danmark, Island, Lettland, Finland, USA och på många platser i Sverige.