JAG VAR MED NÄR DET HÄNDE

För två år sedan avtackades Bodil Nyström och utsågs till hedersordförande. Här är det Anita Axelsson som överlämnar blommor från styrelsen.

BODIL NYSTRÖM BERÄTTAR

På lördag, 9 september kl 10.00, firar Nybro Konstförening 70 år. Det genom ett vernissage på Jubileumsutställningen där Proffs möter Amatörer.

En som ställer ut är Bodil Nyström. Hon kan också berätta hur det gick till när konstföreningens bildades.
Hennes berättelse börjar för drygt 70 år sedan när några gubbar från Ljungdahls gjorde slag i saken.
En av gubbarna var Ivar Gidstam, Bodils pappa,
Varje helg åkte ett gäng ut på sina cyklar. På pakethållaren fanns staffli och deras målarskrin.
– Jag fick följa med och det var intressant för en liten flicka att höra deras resonemang.
Det handlade inte enbart om konst utan ett och annat ”världsproblem” löstes också.
Ett av resonemangen var hur de skulle kunna visa sin konst för allmänheten. Resultatet blev att Nybro Konstförening bildades och den första utställningen arrangerades. Det var 1953.
I dag finns 635 konstföreningar i landet som är anslutna till Sveriges Konstföreningar. Nybro är en av dessa.
Bodil kommer inte ihåg hur många utställningar som arrangerades per år men så småningom landade föreningen i fyra utställningar varje år.
– Jag var med när föreningen bildades och blev också medlem. Det såg pappa till. I dag är Bodil föreningens hedersordförande. För drygt två år sedan lämnade hon styrelsen. Under många år var Bodil utställningsansvarig och hon blev också Vårsalongens initiativtagare.
– Jag hade varit i Stockholm och pratade med någon som nämnde att de arrangerade en Vårsalong, och jag nappade på förslaget, säger hon.
I dag har Vårsalongen utvecklats till Konstföreningens verkliga dragplåster. I våras kom över 600 persökare till Pukeberg.
Hon tycker att det ska bli intressant att se Jubileumsutställningen. Inte enbart för att hon själv kommer att delta utan att få se vad föreningens medlemmar kan åstadkomma.
Det blir ännu ett minne.
– Jag har packat en ryggsäck med minnen genom åren, säger hon.