HISTORIEN OM HÅNGEL OCH VÅRSALONGEN

Hångla i en bil vid Konsums parkering. Kan det betyda att du har en anknytning till Nybro och får ställa ut på Vårsalongen?

Det är en fråga som utställningsansvarige Roland Lawin fått ta ställning till. För att lämna in till Vårsalongen ska du bo i Nybro, Kalmar, Torsås eller Emmboda kommuner. Medlemmar i konstföreningen får lämna in oavsett var de bor.
Och så är det begreppet ”anknytning till Nybro”. Roland förklarar:
– Har du tidigare bott i Nybro, gått i skola här eller har annan anknytning så får du ställa ut.
Men för några år sedan fick begreppet en ny dimension. När Roland frågade om anknytning till Nybro fick han det häpnadsväckande svaret.
”Jag har hånglat i en bil på parkeringen vid Konsum här i Nybro” sa den kvinna som ville lämna in sin konst för juRryns bedömning.
Och vad svarade Roland?
– Anknytning och anknytning, men hon kom ju hit och ville lämna in. Det var ju ett kreativt försök, så jag sa ja den gången.
Till historien hör att juryn sedan refuserade kvinnans konst så den visades inte på Vårsalongen.
På måndag, 13 mars mellan 16-18, är årets inlämning. Nya kreativa förklaringar?
– Det vet man aldrig!