FANNY: VÅRSALONGEN GLÖMMER JAG INTE

Fanny Dahlström tilldelades 2022 års kulturstipendium

Vårsalongen 2022 blev Fanny Dahlström den första mottagaren av Nybro Konstförenings Konststipendium som delas ut av Nybro Energi.

– Det betydde väldigt mycket för mig. Det var en bekräftelse på att jag gör något bra, säger Fanny nu ett år senare.

Lördagen 18 mars kl 11.00, i samband med Vårsalongens vernissage, kommer det andra stipendiet att delas ut. Den här gången är summan 6.000 kronor. Nybro Energis direktör, Håkan Dahlgren, kommer att dela ut priset till en av deltagarna som funnit juryns gillande. Juryn nominerar tre konstnärer och därefter är det konstföreningens styrelse som utser vem som får årets stipendium.

Hur har det gått för Fanny under det här året. Jo, de pinnar på skulle man kunna säga. För ni kommer väl ihåg hennes ramar, pinnar från päronträdet på tomten.

Hon fortsätter med sitt konsthantverk, t ex smycken och väskor. Och det är miljötänk i det hon gör.

-Väskorna är linnetyg som jag köper på Stadsmissionen  som jag behandlar och till slut blir det en väska.

I dag samarbetar hon med Slöjdhuset i Torsås och i framtiden hoppas hon få ut sin konst via min hemsida som jag jobbar med just nu, berättar hon.

Vad minns du av den där dagen i mars förra året?

-Jag blev chockad och fattade inte att det var mitt namn som ropades ut, det fick mamma  berätta. Men tro att jag  blev glad, säger hon.

MÅNDAG INLÄMNING

På måndag, 13 mars mellan kl 16.00-18.00 är det inlämning till årets Vårsalong.

På tisdag ska juryn, konstnärerna Anders Lönn, Kalmar och Kristina Jeppsson, Sättra.

På onsdag hängs Vårsalongen och de tre nominerade konstnärerna till årets kulturstipendium offentligörs.

Vem som i övrigt har antagits till Vårsalongen blir offentligt först i samband med lördagens vernissage.