FANNY OCH HUMAM PRISTAGARE

Fanny Dahlström, Ljungbyholm fick Nybro konstföreningens första kulturstipendium på 5.000 kronoroch Humam Falyoun fick ett uppmuntringsstependium på 1.000 kronorför deltagande i De Ungas Salong.

Det var en chockad och överraskad Fanny Dahlström som fick priset. Mamma Dahlström fick säga till dottern – du vann!
– Det känns jättekul och jag som blev glad över att bara bli antagen, säger hon.
Hon har aldrig ställt ut tidigare och aldrig sålt något av sin konst. Nu vann hon med tre små tavlor i blandteknik med brodderie som grund.
Frågan är hur länge Systembolaget i Torsås får behålla sin 28-åring.
– Drömmen är ju att satsa på det här, säger hon.
Utöver brodderier gör hon smycken i trä, sten och glas samt målar.
Vad ska du göra för de 5.000 kronorna?
– Egentligen borde jag köpa sommardäck till bilen, men det är ju inget roligt. Det får nog bli en rejäl arbetsbänk, säger hon.
Humam Falyoun fick Nybro Energis uppmuntringspris på 1.000 kronor.
Han var också glad. Och ännu gladare blev han när hans vinnartavla, Livet, såldes på direkten.
Hur länge har du målat?
– Det är helt nytt. Det är min lärare Sanna Sjöstrand som inspirerat mig. Hon fick mig att förstå hur man ser på en tavla och vad man kan uttrycka.
Vad ska du göra för prischecken?
– Spara, eller satsa på aktier, säger han.
Kulturpriserna kunder delas ut tack vare Nybro Energi och dess vd Håkan Dahlgren var prisutdelare.
Han förklarade också varför det var viktigt att stötta kulturen. Och konstföreningens ordförande Charli Nilsson hoppades på en fortsättning.
– Det är väl inte omöjligt, sa Håkan Dahlgren