VÅRSALONG 2024

Många konstintresserade hade kommit till Vårsalongens vernissage. Foto: Boppe Perhamn

Vårsalongen blev en konstnärlig och publik succé. Det kunde styrelsen konstatera när de träffades för att utvärdera årets upplaga av Vårsalongen.

Redan nu tar föreningen sats mot nästa års Vårsalong. Och det blir inga stora ändringar jämfört med årets utställning.
Styrelsen var överens om att sammanslagningen av bild- och konsthantverk innebar en nytändning för Vårsalongen. Även utökningen av upptagningsområdet innebar en betydligt mer spännande vårsalong. Så i det fallet är det inga ändringar att vänta. Sammanslagningen av bild- och konsthantverk gav också en högre kvalitét på utställningen.
Styrelsen var också överes om att årets jury hade bidragit till en framgångsrik utställning.
ANTAGNA REDOVISAS
Styrelsen har också fått kritik. Det eftersom vi inte i förväg talat om vem som blivit antagna eller refuserade. Konstnärerna har under alla år fått vänta tills vernissagedagen och när dörrarna har öppnats.
Styrelsen har lyssnat på kritiken. I och med att vi nu har en hemsida kommer de antagna att redovisas där ett par dagar före vernissage.
FLER MEDLEMMAR
Även ekonomiskt blev årets Vårsalong positivt. Någon tusenlapp i kassan efter alla utgifter.
Kassören Roland Lawin kunde också redovisa positiva siffror när det gäller medlemsantalet.
Vi är nu på väg mot 200 medlemmar igen. Årets tre första månader gav oss 25 nya medlemmar. Det kan också konstateras att allt fler kalmarbor väljer att bli medlem i Nybro Konstförening.
ÅRSMÖTE
Vi har också diskuterat nästa års årsmöte. Vi var överens om att lämna Madesjöskolan som årsmöteslokal av flera anledningar.
Vi vänder blickarna mot Jutegården och hoppas kunna hålla ett årsmöte där 17 februari nästa år.