VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2022

Inför årsmötet på lördag, 18 februari, lägger styrelsen fram följande årsberättelse :

VERKSAMHETSBERÄTTELSE FÖR

NYBRO KONSTFÖRENING VERKSAMHETSÅRET 2022

Styrelsen för Nybro Konstförening avger följande verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2022.

Vi kan se tillbaka på ett framgångsrikt år där vi också tagit nya steg i föreningens utveckling. Vår Hemsida har medfört att vi kunnat bjuda på sex digitala utställningar. Ytterligare en nyhet som har uppskattats är två möten med utställande konstnärer som under kvällstid berättat om sin konst och sitt liv. För första gången har föreningen kunnat dela ut ett konststipendium i samband med Vårsalongen på 5.000 kronor. Ett uppmuntringsstipendium på 1.000 kronor gick till en deltagare i De Ungas Vårsalong som arrangerades i samarbete med elever från Åkrahällskolan.

Under hösten beslöt styrelsen att nästa års Vårsalong ska bli gemensam för Bildkonst och Konsthantverk. Dessutom ska upptagningsområdet utökas med hela Kalmar kommun. Basen i föreningens verksamhet är ändå de traditionella utställningarna i Gamla Brukskontoret.

Styrelsen har under året haft åtta styrelsesammanträden.

Styrelsen har bestått av:

Ordförande: Charli Nilsson

Vice ordförande: Ingrid Petersson

Kassör: Roland Lawin

Sekreterare: Kerstin Olofsson

Styrelseledamöter: Ann-Britt Åleheim, Thomas Jonsson samt Reine Karlsson

Styrelsesuppl: Ann-Christin Bayard och Eva Walder

Utställningskommitté:

Roland Lawin, utställningsansvarig samt Ann-Britt Åleheim, Ingrid Petersson och Thomas Jonsson.

Revisorer

Inger Rydbrink och Göran Johansson

Inger Rydbrink och Lars Moquist

Ekonomi

För uppgifter om ekonomin hänvisar vi till resultat- och balansräkning för 2022.

Medlemmar

Föreningen hade vi årsskiftet 186 medlemmar, vilket är en minskning med 12 medlemmar sedan förra årsskiftet.

Utställningsverksamhet

Efter att pandemin har stoppat utställningar tidigare år har vi åter kunnat genomföra fyra utställningar.

I januari månads utställning medverkade Tina Skiöld, Ronneby, Anders Olsson, Växjö och Vilma Andersson, Nybro.

Vårsalongen i mars hade konsthantverk som tema. Tyvärr fortsatte nedgången i antalet inlämnade konstverk för bedömning. Men det blev ändå en framgångsrik utställning.

Vårsalongen bjöd också på De Ungas Salong genom ett samarbete med elever från Åkrahällskolans bild- och designprogram.

Tack vare Nybro Energi kunde vi också dela ut två konststipendier. Fanny Dahlström, Ljungbyholm fick ett stipendium på 5.000 kronor och Human Falyoun från De Ungas Salong erhöll ett uppmuntringsstipendium på 1.000 kronor. Utdelare var Nybro Energis vd Håkan Dahlgren.

Vid utställningen i september noterades vi ett försäljningsrekord av konst. Utställare var Marta Contardo, Blomstermåla, Jenny Jonesjö, Hossmo samt Lars Palm, Växjö.

Novemberutställningen gästades av Åsa Halin, Vissefjärda, Matz Nordell, Kalmar samt Connie Heitmann, Gadderås.

I samband med höstens båda utställningar arrangerades föreningen ”Möt en konstnär”. Det tack vare stöd av Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet. I september berättade Lars Palm om sin konst och hur han tänker. Matz Nordell gästades oss i november och pratade då om hur han arbetar.

Digitala utställningar

För första gången har föreningen kunnat bjuda på Digitala utställningar genom hemsidan, https://nybro.konstforeningar.se Sex utställningar har det blivit med sex olika konstnärer.

Thomas Jonsson, Nybro var premiärutställare. Därefter har Irené Wiberg, Karlskrona, Vilma Andersson, Nybro, Nadine Persson, Orrefors, Therese Hägeby, Torne samt Kristina Hrafnhildur Plasgård, Kalmar visat sin konst.

Slutord

Avslutningsvis vill vi tacka alla som har medverkat till ett framgångsrikt år, som besökare eller utställande konstnärer. Ett speciellt tack till Nybro Kommun vars bidrag är av största vikt för vår fortsatta verksamhet. Också ett tack till Nybro Energi som möjliggjort att vi kunde dela ut konst-stipendier i samband med Vårsalongen.

Föreningen kommer under nästa verksamhetsår att fira sitt 70-årsjubileum. Det ska uppmärksammas under året, men firas i samband med septemberutställningen. 70 år av konstutställningar och det är det som stadgarna ger oss i uppdrag att genomföra. Vi ska väcka, underhålla och öka intresset för konst inom Nybro Kommun. En målsättning som kommer att inspirera till fortsatta framgångar för föreningen.

Nybro 16 januari 2023