VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2023

Inför årsmötet på lördag, 17 februari, avger styrelsen för Nybro Konstförening följande verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2023:

VERKSAMHETSBERÄTTELSE FÖR NYBRO KONSTFÖRENING VERKSAMHETSÅRET 2023

• Det är med glädje vi ser tillbaka på 2023. Vi fyllde 70 år och firade det med en stor jubileumsutställning under september månad där alla medlemmar bjöds in för att visa sin konst.
  • Efter några år med medlemstapp kan vi notera att minus har vänts till plus och vi har åter passerat 200 medlemmar. 42 nya medlemmar under året visar att konstföreningen är viktig och intressant för många.
  • Utställningsverksamheten har rullat på som vanligt med fyra utställningar där Vårsalongen rönte störst publikintresse.

Det ska också noteras att ett ordförandeskifte skedde i samband med Jubileumsutställningen där Charli Nilsson avgick och vice ordföranden Ingrid Pettersson tillträdde.

Styrelsen har bestått av:

• Ordförande: Charli Nilsson från årsmötet t o m 9 september då vice ordföranden Ingrid Pettersson tillträdde.
  • Vice ordförande: Ingrid Pettersson t o m 9 september och vid styrelsesammanträde i september utsågs Thomas Jonsson
  • Kassör: Roland Lawin
  • Sekreterare: Reine Karlsson
  • Styrelseledamöter: Ann-Britt Åleheim, Kerstin Olofsson
  • Styrelsesuppl:  Ann-Christin Bayard (som från och med 9 sept ordinarie ledamot).
  • Utställningskommitté: Roland Lawin utställningsansvarig samt Ann-Britt Åleheim, Ingrid Petersson och Thomas Jonsson
  • Revisorer:  Inger Rydbrink och Göran Johansson
  • Ekonomi:   För uppgifter om ekonomin hänvisar vi till resultat- och balansräkning för 2023.
  • Medlemmar: Föreningen hade 208 medlemmar vid årsskiftet vilken är en ökning med 42.

Utställningar:

• Årets första utställare var Britt Bogårdh måleri, Lars Larsson smide samt Irené Wiberg måleri. Vi noterar lång kö vid vernissage och närmare 350 personer såg utställningen.
  • Årets Vårsalong blev en stor succé med bildkonst och konsthantverk tillsammans. Vi hade också utökat upptagningsområdet med hela Kalmar kommun. I samband med vernissage delades årets konststipendium ut. Mottagare blev textilkonstnären Barbro Lindén, Kalmar som erhöll 000 kronor som delades ut av Nybro Energi vd, Håkan Dahlgren. Stipendiaten gästade också utställningen en kväll där hon mötte sin publik och berättade om sitt konstnärsskap.
  • Utställningen lockades 590 besökare.
  • Proffs möter amatörer var namnet på Jubileumsutställningen där vi bjöd in samtliga medlemmar att fira våra 70 år.
  • 43 medlemmar lämnade in 125 konstverk till utställningen där samtliga också visades.
  • I samband med utställningen hölls också en träff där en konstnär möter publiken. Den här gången var det Pauline Fransson som under en kvällstimma trollband sin publik.
  • Totalt gästade drygt 600 personer utställningen.
  • Årets sista utställning bjöd på tre målare. Lisbeth Sandvall, Lena Hoel Aldén samt Jürgen Ewel. 215 personer besökte utställningen.
  • Under årets utställningar såldes konst för 193 125 kronor.

Digitala utställningar

På vår hemsida, https://nybro.konstforeningar.se, har hållits fyra utställningar. I januari presenterades den konst som lottades ut på årsmötet. Därutöver har Sara Hermansson, Lena Cras samt Fanny Dahlström visat sin konst.

Besökarantalet på vår hemsida samt facebook fortsätter att öka. Vi har nu över 900 ständiga följare på facebook.

Slutord

Vi sätter punkt för föreningens 70-års firande och noterar ett framgångsrikt år som lovar gott inför framtiden.

Vi vill tacka alla som har medverkat till det här jubileumsåret, medlemmar, uttställande konstnärer och besökare.

Vi säger också tack till Nybro Energi som möjliggjort att vi även det här året har kunnat dela ut ett konststipendium. Vi säger också ett stort tack till Nybro Kommun vars bidrag är av största vikt för vår fortsatta verksamhet.

Nybro januari 2024

Ingrid  Petersson ordförande