VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2021

Styrelsen lägger fram en verksamhetsberättelse där det bl a betonas de förändringar som gjorts under året, samt att pandemin har satt sina spår i verksamheten.

VERKSAMHETSBERÄTTELSE FÖR
NYBRO KONSTFÖRENING VERKSAMHETSÅRET 2021

Styrelsen för Nybro Konstförening lämnar följande verksamhetsberättelse för 2021.
Ännu ett år som till stor del präglats av pandemin. Årets första hälft tvingades vi ställa in alla aktiviteter, januariutställningen, Vårsalongen samt ett årsmöte som flyttades till augusti.
Hösten innbar två lyckades utställningar, då inte minst Vårsalongen som blev till Höstsalong med många besökare.
Styrelsen har under året också diskuterat framtidsfrågor. Vårens sammanträden skedde via mejl och telefon medan vi under hösten kunde genomföra fyra traditionella styrelsemöten.

STYRELSEN
Charli Nilsson, ordförande
Ingrid Petersson, vice ordförande
Roland Lawin, kassör
Kerstin Olofsson, sekreterare
Anita Axelsson
Ann-Britt Åleheim
UTSTÄLLNINGSKOMMITTÉ
Roland Lawin, utställningsansvarig
Ann-Britt Åleheim
Ingrid Petersson
REVISORER
Inger Rydbrink
Göran Johansson
Eskil Mattsson suppleant
VALBERDNING
Lars Moquist
Inger Rydbrink
EKONOMI
För uppgifter om ekonomin hänvisar vi till resultat- och balansräkning för 2021.
MEDLEMMAR
Föreningen hade vid årsskiftet 198 medelmmar vilket är en minskning med 23 sedan förra året.
Det är tredje året i rad som antalet medlemmar minskar och det är en trend som styrelsen måste arbeta med för att bryta.
ÅRSMÖTET
På grund av pandemin flyttades årsmötet från februari till augusti. Det blev ett lyckat årsmöte som hölls i Qvarnaslät Hembygspark. Årsmötet gästades av ölandskonstnären Johan Persson som målade och berättade om sin konst. Den tavla han målade under årsmötet lottades ut bland de närvarande medlemmarna.
Vid årsmötet avgick Bodil Nyström ur styrelsen och valdes enhälligt av årsmötet till Hedersordförande.
UTSTÄLLNINGSVERKSAMHET
Höstsalongen i september blev en succé med över 600 besökare. Utställningen i november hade färre antal besökar. Vid novemberutställningen medverkade Lars Henell, Mörbylånga, Birgitta Augustine, Färjestaden samt Lena Clifford, Karlskrona.
SOCIALA MEDIER
Utöver annonser i Barometern har föreningen marknadsfört sina aktiviteter via sociala medier. Under året har 58 inlägg gjorts på vår Fackebooksida. Inlägg som haft närmare 20.000 visningar.
Under hösten fick också föreningen sin första hemsida. Via www.nybro.konstföreningar.se kommer föreningen också att berätta om verksamheten, och det i större omfattningen än under facebook.
SLUTORD
Styrelsen har under året gjort förändringar i den verksamhet som möter oss under det nya verksamhetsåret.
Vårsalongen bjuder in konstnärer och amatörer från ett större område. Utöver Nybro säger vi också välkommen till utövare från Emmaboda, Torsås och Södra Möre i Kalmar kommun.
Samtidigt bjuder vi in till De Ungas Vårsalong genom ett samarbete med Åkrahällskolans elver från programmet måleri- och design.
Avsutningsvis vill vi tacka alla som stöder föreningen verksamhet. Inte minst Nybro kommun för deras årliga bidrag som möjliggör vår verksamhet.
Föreningen målsättningen är enligt stadgarna att vi har som uppgift att inom Nybro kommun väcka, underhålla och öka intresset för konst. En målsättning som kommer att inspirera till fortsatta framgångar för föreningen.
Nybro januari 2022

Charli Nilsson Ingrid Petersson Roland Lawin